Frukt och bär, Tips, Växter

Aronia DEL 2

Aronia – buskarna är fantastiska. Lättodlade, vackra och härdiga. Läs om aronian i vår trädgård här. Utöver detta får de massor med bär som är riktigt nyttiga.

De är rika på antioxiderande antocyanider liksom även blåbär, björnbär och svarta vinbär är. De är även rika på vitamin A, B2, C och E samt järn och jod.

Rekommendationen är att de får sitta kvar på buskarna till åtminstone första frostnatten. Detta ska mildra kärvheten något. Någon dag i frysen ger samma effekt. Jag märker ingen större skillnad och tycker faktiskt inte de är så goda. De är snarare lite fadda i smaken. Om de får sitta kvar länge får man göra en avvägning hur många man ska bjuda fåglarna på och hur många man behöver själv. Hos oss händer det också att folk frågar om de får plocka lite. Vår buske ger så otroligt mycket att vi gladeligen kan dela med oss.

Men, då de inte är så delikata att äta rakt av har jag provat lite olika varianter på sätt att ta hand om dem.

Vanlig marmelad på endast aroniabär var lite skarp i smaken. När jag provade att ta hälften päron och hälften aronia blev det gott. Päronen hade den sötma som krävdes. Bären innehåller naturligt mycket pektin så marmeladen får fin konsistens.

Jag har också provat att torka bär. Dels helt naturella och även att först lägga dem i ett bad med citronsyra upplöst i vatten för att få dem syrligare. Det lyckades inget vidare. Ingen av varianterna blev särskilt god, enligt mig vill säga.

Ett tips jag fick var att ta en näve med frysta bär och låta dem koka med när man gör havregrynsgröt. Snabbt, gott och nyttigt enligt personen i fråga. Jag ska prova det också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.